تألیف: حمید وثیق زاده انصاری
منبع: راسخون




 
یک موضوع رساله یکی از مهمترین عناصر یک مقاله است، چرا که گسترهی یک مقاله را تشریح مینماید. این مقاله نه تنها نمونه های خوبی از موضوع رساله را برای شما فراهم خواهد آورد، بلکه هم چنین برخی از نکات را در اختیار شما قرار میدهد که شما را در نوشتن چنین موضوعی از خود یاری میرساند.
از دانش آموزان دبیرستان اغلب خواسته میشود تا به عنوان بخشی از تکالیف مدرسه ی خود اقدام به نوشتن مقاله نمایند. با وجود این که اکثر آنها قادر هستند تا مقاله ی خوبی را ارئه نمایند، اما بسیاری از آنها در گرد آودن یک موضوع رساله ی مناسب با مشکل روبرو میشوند. موضوع رساله ی یک مقاله، آن مقاله را در قالب یک و یا دو جمله خلاصه مینماید. با این وجود، ره نمودهایی هستند که باید به هنگام نوشتن یک موضوع رساله از آنها پی روی نمود، تا که خواننده قادر باشد تا فقط با نظر انداختن به موضوع رساله ی مقاله استنباط دانش آموز را درباره ی موضوع دریافت نماید. از این رو، یک موضوع رساله باید بازتابی باشد از بحث و یا نقطه نظری که نویسنده میخواهد آن را در مقاله ی خود بیاورد.
همان گونه که پیشتر نیز ذکر شد، موضوع رساله ی یک مقاله نظرات و بحثهای مقاله را تنها در چند خط خلاصه مینماید. مقدمه هم چنین به جلب کردن توجه خواننده کمک میکند و وی را به ادامه ی خواندن تشویق مینماید. از این رو، مقدمه باید جزئیات لازم را با پاسخ دادن به تمام پرسشهای "چی"، "چرا"، "کی" و "چگونه" مربوط به موضوع مقاله در اختیار خواننده قرار دهد.

مکان

یک مقدمه در جهت هدایت نمودن توجه خواننده به سوی نقطه ی کانونی مقاله بسیار مهم است. از این رو، از نظر استراتژیکی مقدمه باید در پاراگراف نخست در مورد مقاله های کوچک و در پاراگراف دوم مقاله های طولانی قرار داده شود. بهترین مکان آن این خوهد بود که آن را به انتهای مقدمه جا به جا نمایید، چنان که بتواند به متن اصلی مقاله اشاره داشته باشد. اشتباهی که اکثر دانش آموزان مرتکب آن میگردند این است که آنها پس از این که مقاله ی خود را نوشتند اقدام به نوشتن موضوع رساله مینمایند. از این کار باید جلو گیری به عمل آید، چرا که مقاله باید بر مبنای بحثی که در موضوع رساله بیان گردیده است قرار گیرد.

طول

موضوع رساله نظرات شما را تنها در یک و یا دو جمله در برمیگیرد. موضوع رساله باید موضوع مقاله ی شما را ارائه دارد و هم چنین توضیحی را درباره ی طرز برخورد شما نسبت به موضوع را ارائه نماید. موضوع رساله ی شما باید به خواننده ی شما بگوید که این مقاله در چه رابطه ای است و هم چنین به شما در نگارشتان کمک نماید. بنا بر این، آن را مختصر و متمرکز نگه دارید.

ساختار

هنگامی که شما موضوع و یا عنوانی را که میخواهید درباره ی آن مطلب بنویسید را انتخاب مینمایید، تحقیقاتی را که درباره ی نوشتن مقاله نیاز دارید را به انجام برسانید. هنگامی که این را به انجام رساندید، درباره ی بحثی که میخواهید آن را به اثبات برسانید و این که آیا میتوانید شواهدی مناسب را در جهت اثبات نمودن نظر خود ارائه نمایید فکر کنید. پس از این که به این نتیجه رسیدید، شما میتوانید نسبت به نوشتن موضوع رساله ی خود اقدام نمایید.

انواع

سه نوع از موضوع رساله وجود دارد. در این جا برخی از نمونه هایی که به شما در نوشتن یک موضوع رساله ی خوب کمک ‌می‌نمایند آورده شده اند.

موضوع رساله ی تحلیلی

این کار زمانی مورد استفاده قرار میگیرد که موضوع مقاله ی شما نیازمند تجزیه و تحلیل باشد. از شما انتظار میرود تا موضوع را با فراهم آوردن حداقل سه مورد از شواهدی دال بر درستی آن مورد ارزیابی قرار دهید.
► تدریس خانگی برای کودکان خوب است، چرا که آنها از توجه ی اختصاصی بر مبنای سطح قوه ی ادراکشان برخوردار خواهند شد. این امر به محدود ساختن تأثیرات منفی کمک میدارد و هم چنین به پیشرفتی عالی در حوزه ی آکادمیک کمک مینماید.

موضوع رساله ی توصیفی

یک موضوع رساله ی توصیفی مبحث را به تفصیل توضیح میدهد. به خاطر داشته باشد تا از همان ترتیب خاصی در توضیح متن اصلی مقاله ی خود پی روی نمایید که در موضوع رساله ی خود ذکر نمودید.
► بازیافت به حفظ منابع طبیعی، صرفه جویی در انرژی و کاستن از میزان آلودگی کمک مینماید.

موضوع رساله ی استدلالی

یک مقاله ی استدلالی بحثی را پیرامون یک موضوع خاص ارائه مینماید و با فراهم آوردن شواهدی خاص در صدد به اثبات رسانیدن آن بر میآید.
► فناوری پیش رفته نه تنها هزینه هایی گزاف را در بر خواهد داشت، بلکه هم چنین منجر به بی کاری و وابستگی به ماشین‌ها میگردد.

نکاتی برای یاد آوری

اجازه دهید تا نگاهی به نکات مهم، به همراه ذکر چند نمونه از موضوعه ای مقاله، بیاندازیم که باید آنها را به هنگام نوشتن یک موضوع رساله در خاطر خود سپرد.

واضح صحبت نمایید

موضوع مقاله باید درباره ی ایده ی اصلیای که شما در صدد ارائه نمودن آن در مقاله ی خود هستید سخن به میان آورد. مهمترین عامل درباره ی نوشتن یک موضوع رساله این است که این موضوع باید خاص باشد. یکی از شایع ترین اشتباهاتی را که افراد به هنگام نوشتن آن با آن روبرو میشوند، نگارش یک مطلب کلی درباره ی آن چه است که قصد دارند تا در مقاله ی خود بنویسند. به عنوان نمونه، در صورتی که شما قصد دارید تا چیزی درباره ی مجازات اعدام بنویسید، آنگاه موضوع رساله ی شما نبایستی چیزی شبیه آن چه که در زیر میآید باشد.
► مجازات اعدام روشی مناسب برای مجازات نمودن فرد برای انجام جرمی که مرتکب شده است نخواهد بود.
این نمونه ای از یک موضوع رساله ی ضعیف است، چرا که بسیار کلی و هم چنین مبهم است. امکان دارد تا خواننده نقطه نظر شما را درک نماید، اما متوجه دلیل پشت پرده ی آن نمیشود. از این رو، بسیار مهم است تا این که شما علت پشت مطلب خود را به نگارش در‌آورید. برای خاصتر گردانیدن موضوع رساله ی خود، شما میتوانید از خود بپرسید که چرا تصور مینمایید بد است، که این امر پاسخی را به همراه خواهد آورد که در خاصتر گردانیدن موضوع رساله به شما کمک مینماید. به عنوان نمونه،
► انسانها چنین حقی را ندارند تا اینکه جان انسانهای دیگر را بگیرند، از این رو مجازات اعدام روشی مناسب در جهت مجازات نمودن مجرمان نیست.

آغاز کردن یک بحث

یکی دیگر از ویژگیهای مهم یک موضوع رساله ی خوب این است که باید از توانایی آغاز گردانیدن یک بحث برخوردار باشد. به عبارت دیگر، موضوع رساله ی شما نباید موضعی را ارائه نماید که همه بر سر آن توافق دارند. از این گذشته، این موضوع باید چیزی باشد که امکان داشته باشد برخی از افراد با آن موافق نباشند. ما در این جا مثالی را از الزامی نمودن یونیفورم مدرسه در مدرسه های دولتی میآوریم. حال، مطلب شما میتواند در مقام دفاع از آن و یا در جهت خلاف آن بر آید و باید چنان باشد که حتماً فضایی در جهت یک بحث مخالف وجود داشته باشد. به عنوان نمونه
► الزامی ساختن پوشیدن یونیفورم در مدرسه های دولتی این امر را مسلم میسازد که تفاوتهای مالی در میان دانش آموزان نا شناخته باقی بماند.
چنین موضوع رساله ای نظری را ارائه میدارد که امکان دارد به وسیله ی شخصی دیگر به چالش کشیده شود که از نقطه نظری متفاوت درباره ی این موضوع برخوردار است.

چند نمونه ی بیشتر

در صورتی که شما عوامل ذکر شده در بالا را خاطر خود نگه داشته باشید، نوشتن موضوعات رساله ای خوب نباید برای شما یک مشکل محسوب گردد. تنها اطمینان حاصل نمایید که تحقیق شما درجه یک است و این که شما حقایقی را در دست دارید تا بتوانید با بهره گیری از آنها از نظر خود درباره ی مطلب دفاع به عمل آورید.
► گفته میشود که یک صبحانه ی سالم وعده ای مهم در طول روز باشد، چرا که صبحانه تمامی مواد مغزی ضروریای که بدن به آنها احتیاج دارد را در اختیار فرد قرار میدهد و هم چنین به بدن در مواجهه با چالشهای پیش رو در طول روز کمک مینماید.
► با شدت یافتن علاقه ی کودکان به مصرف غذاهای آماده و سپری نمودن اوقات خود در جلوی تلویزیون و یا انجام دادن بازیهای کامپیوتری، چاقی تبدیل به معضلی رایج برای آنها گردیده است.
► وارد نمودن درس آموزش جنسی در دوره ی راهنمایی بسیار مهم است، چرا که در طی چند سال گذشته موارد متعددی از بارداری نوجوانان گزارش شده است.
► با وجود این که افراد بر سر این موضوع بحث مینمایند که امتحانات موجب بروز استرس و فشار در دانش آموزان میگردد، اما گرفتن امتحان در مورد ارز یابی قرار دادن علم دانش آموز بسیار مهم است.

نکته

اجازه ندهید تا موضوع رساله ی شما گنگ و مبهم باشد.
جسور باشید و موضعی قوی را نسبت به موضوع خود اتخاذ نمایید.
از عنوان نمودن موضوعات بحث بر انگیز واهمه نداشته باشید.
بحث خود را با بیان مدرک به اثبات برسانید.
ایده ی اصلی مقاله را در موضوع رساله مورد بررسی قرار دهید.
این ایده باید خواننده را از اهمیت نقطه نظر شما آگاه سازد.
از موضوع خود کاملاً آگاهی پیدا نمایید و موضوع رساله ی خود را به نکات اصلی محدود سازید.
قبل از این که اقدام به نوشتن موضوع مقاله نمایید، طرحی کلی را از مقاله ی خود ایجاد نمایید و سپس ایده ی اصلیای که در صدد ارائه نمودن آن در مقاله ی خود هستید را برای به وجود آوردن موضوع رساله ی خود استخراج نمایید. این امر تضمین خواهد نمود که شما قادر به نوشتن موضوع رساله ای خواهید بود که مناسب با محتوای مقاله ی شما باشد. هنگامی که کار شما به اتمام رسید، از معلم و دوستان خود بخواهید تا موضوع رساله ی شما را مورد ارز یابی خود قرار دهند و سپس تغییرات لازم را مطابق با باز خوردهایی که به دست میآورید تغییر دهید.